Atelier de Idei, Idei cu emotii, Social, Tineri

Bogdan George Apetri: „Întotdeauna mi-a plăcut să lucrez cu actori la început de drum pe care să-i lansez”

Spread the love

Legenda foto: Eu și Bogdan Apetri fotografie realizată luni 20 iunie 2022 la Cluj, în Piața Unirii TIFF2022

Notă de început. În puținul timp pe care l-am avut la dispoziție la Cluj în cadrul TIFF2022 am avut șansa să stau de vorbă cu regizorul Bogdan George Apetri. În urma discuției am realizat un interviu. Interviul a avut loc luni, 20 iunie 2022.

Țin să precizez acest aspect pentru că am discutat și despre filmul MIRACOL după cum o să vedeți, iar  Miracol, cel de-al treilea lungmetraj regizat de Bogdan George Apetri, a obținut Premiul Zilele Filmului Românesc pentru secțiunea Lungmetraj, în valoare de 10.000 de euro (constând în role de film și servicii de post-producție), oferit de Cinelab România. Filmul merita acest premiu și sunt fericit pentru Bogdan. Dar să vedem interviul, un interviu precum un balsam, sau un ulei pentru trup si suflet.

➡ Salut Bogdan. O sa fie un interviu invers cronologic, dupa cum vei observa si tu. Prima intrebare e legata de filmul Miracol. Stiu ca a fost inclus in programul ,,Serile Filmului Romanesc”. Crezi ca va reusi si acest film sa obtina premiu la TIFF2022 precum ai reusit cu Neidentificat la TIFF2021?

Bogdan: Nu știu ce se va întâmpla, nu m-am gândit la asta, pentru că un regizor nu trebuie să facă filme pentru premii. Da, premiile sunt importante, îi asigură filmului mai multă notorietate, iar în consecință, sunt șanse să fie văzut de mai multă lume. Cu toate acestea, obiectivul principal, scopul unui regizor nu trebuie să fie niciodată premiile.

Fotografie de la Gala TIFF2022 pentru filmul MIRACOL 

➡ Legat tot de Miracol, care a fost triggerul să scrii o poveste care să implice și elemente din lumea bisericii, pentru că așa cum bine știi, o parte din publicul de cinema din România încă trăiește într-o bulă a cutumelor unde subiecte legate de sex și religie sunt privite ca elemente tabu?

Bogdan: Mă întorc într-un fel la răspunsul anterior. Un regizor – sau cel puțin aici vorbesc în numele meu – nu face filme gândindu-se cu îngrijorare la cum va interpreta publicul anumite elemente din poveste, sau dacă subiectul va genera controverse sau nu. Eu pur și simplu simt că vreau să fac o poveste sau alta și mă ghidez dupa alte repere, lucruri care vin din interiorul filmului.

Ele sunt lucrurile importante și bineînteles că multe dintre ele au legătură cu respectul pe care un film trebuie să îl aibă pentru public. Până la urmă, ceea ce contează cu adevărat este să îți dai seama de ce are nevoie un film, alte lucruri nu sunt importante. 

Altfel, în Miracol nu e vorba de religie, e mai mult un film despre spiritualitate. E greu să îți dai seama de unde vin ideile, și pe parcursul procesului, nici nu mai contează atât de mult punctul de plecare. În orice caz,  zona din care vin eu e o zonă încărcată de spiritualitate – am crescut înconjurat de mănăstiri, preoți, călugări, măicuțe – ceea ce poate părea o alegere exotică la prima vedere, e de fapt o realitate cotidiană în alte părți.

➡ Să coborâm puțin în timp și să vorbim de Neidentificat. Care crezi tu că au fost atuurile lui Bogdan Farcaș de a obținut ,,Premiul pentru Cel mai bun actor în rol principal”?

Bogdan: Aș vorbi mai degrabă despre atuurile pe care le-a avut să facă un rol foarte bun, în primul rând – premiul (oricât de subiective sunt premiile, în general) nu a făcut decât să recunoască munca pe care a dus-o el să facă acest personaj. Cel mai mare atu a fost că s-a potrivit foarte bine rolului.

E puțin paradoxal, pentru că, atunci când scriu un scenariu, nu am personajele conturate foarte clar: înălțime, greutate, aspect fizic și așa mai departe. Las partea asta deschisă, sperând că voi fi surpins la procesul de casting. Nu e o alegere pe care o fac cu capul, ci cu inima.

Ceva îmi spune instinctual că acesta e personajul. Iar Bogdan mi-a oferit surpriza asta, energia asta aparte. În plus, Bogdan a fost atât de pasionat de rol încât îmi aduc aminte că soția lui mi-a spus că s-a bucurat când s-au terminat filmările și că soțul ei poate în sfârșit să iasă din rol. S-a dedicat 100% proiectului și rolului, iar asta s-a transmis publicului. De aici cred că a venit și premiul, dacă tot ajungem la el.

➡ Mergem mai departe în timp. De la Periferic, premiat la TIFF în 2011 la Miracol sunt exact 10 ani. Ce simți tu că s-a schimbat sau dacă s-a schimbat ceva în abordările din cinematografia românească?

Bogdan: Nu știu cum să-ți răspund la întrebarea asta, sincer, pentru că pe mine, ca regizor, mă preocupă doar pătrățica mea. Și cred că majoritatea regizorilor și a artiștilor, în general, gândesc și simt la fel. Avem “ochelari de cal” ca să glumesc puțin – ne gândim la ideile noastre, la poveștile noastre, la proiectele noastre, ne interesează traiectoria noastră artistică.

Nu suntem influențați de ce fac alți regizori – sau dacă suntem, atunci e o greșeală. De asta – și din alte motive – nici nu am un punct de observație de unde să privesc cinematografia românească în ansamblu și să îmi dau cu părerea despre ceea ce s-a schimbat.

Raportat doar la mine, da, clar s-au schimbat lucrurile în modul în care văd acum procesul de construcție al unui film, dar despre cinematografia românească în general, n-aș știi să îți răspund. Ceea ce mă bucură e ca apar voci tot mai diverse și încercări din ce în ce mai ambițioase pentru această zonă.

➡ Și o întrebare de la ,,originile” tale ca regizor. Ce te-a determinat în SUA să faci tranziția de la avocatură la regie de film și imagine? Ai luat decizia încă din România sau a fost o alegere 100% sub cupola ,,Visului American'”?

Bogdan: Totul a început cu mult mai mulți ani înainte. Aveam cred 14-15 ani când m-am decis că vreau să fac film, dar  mi-am dat seama că la 18 ani era prea devreme să merg la o școala de film. Așa că m-am gândit că voi urma o facultate în alt domeniu – s-a întâmplat să fie Dreptul – dar de la bun început am știut că nu voi continua pe acest drum. Părinții mei  și-ar fi dorit o vreme să fiu avocat, să rămân în țară dar la final au înțeles pasiunea mea și au trecut peste asta.

Mi-am dorit să studiez în America pentru a avea experiența de acolo, chiar dacă nu știam dacă voi rămâne să locuiesc acolo, sau nu. La început, vroiam doar să învăț meserie la Columbia, una dintre cele mai mari școli de filme din lume. Până la urmă, am ajuns cu viața în punctul unde sunt acum.

➡ Și ultima întrebare. Dacă ar fi să alegi oricare actori de la Hollywood și să ai o distribuție diferită pentru Neidentificat și Miracol care ar fi acei actori?

Bogdan: Nu o să îți răspund la această întrebare așa cum te aștepți probabil să îți răspund. Da, am actori de la Hollywood care îmi plac (și nu numai), dar vreau să știi că Neidentificat și Miracol sunt două filme pe care le-am făcut în niște condiții extrem de specifice, cu buget redus, în doar 40 de zile. La Neidentificat am lucrat 23 de zile, la Miracol 17 zile.

Daca aș fi avut buget nelimitat, dacă le-aș fi filmat în altă țară, în alte condiții și aș fi avut actori de la Hollywood atunci și filmele s-ar fi schimbat complet. Ar fi fost alte filme, alte povești pur și simplu, cu altă energie.

Ca să nu mai spun că e diferit să lucrezi cu actori mari, dincolo de ideea de buget. Din cauza programelor infernale, uneori nu poți să faci tot filmul așa cum vrei, toate cadrele, toate dublele de care ai nevoie. Nu ai timp suficient să explorezi materialul în adâncime. Mi-a plăcut în schimb întotdeauna să lucrez cu actori relativ la început de drum pe care să-i lansez. Pentru că vor să demonstreze, pentru că sunt pasionați și sunt focusați. 

 

➡ Despre Bogdan George Apetri

Bogdan George Apetri și-a început cariera de avocat în România, dar ulterior s-a mutat la New York, unde a absolvit Programul de Film al Universității Columbia cu o diplomă de master în regie de film.

Filmele realizate de el în perioada studenției au fost proiectate și premiate la festivaluri importante din întreaga lume. În 2006, a fost unul dintre finaliștii Student Academy Awards.

În 2010, a scris și regizat lungmetrajul Periferic. Parțial finanțat de Centrul Național al Cinematografiei, filmul s-a bucurat de proiecții speciale în cadrul unora dintre cele mai importante festivaluri din lume (Locarno, Toronto, Rotterdam, New Directors/New Films) și a fost recompensat cu numeroase distincții la Thessaloniki, Varșovia și Vienală, câștigând inclusiv două Premii FIPRESCI (premiul oferit de Federația Internațională a Criticilor de Film). Producția a fost distribuită internațional de distribuitorii francezi de la MK2.

În 2020, Bogdan George Apetri a regizat Neidentificat, al doilea lungmetraj din carieră. Distins cu Premiul Special al Juriului la Varșovia, filmul a obținut Premiul FIPRESCI la TIFF, Marele Premiu la Festivalul de Film Anonimul, și două Premii importante la Gala Premiilor Gopo.

Miracol, cel de-al treilea film pe care îl semnează, s-a bucurat în 2021 de o premieră mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Veneția și a intrat în portofoliul distribuitorilor Memento International Sales film company, prestigioasa companie de numele căreia se leagă titluri prezentare și premiate în toată lumea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.